Opis vsebine:Zakaj po več kot štiridesetih letih ponatiskujemo, sicer prvič v knjižni obliki in z izvirnlm znanstveno-dokumentacijskim aparatom, niz študij Janka Travna z naslovom Pregled razvoja kinematografije pri Slovencih?
Najprej zato, ker je njegova predstavitev kinematografskega dogajanja na Slovenskem do konca 1. svetovne vojne, seveda s poudarkom na Ljubljani, izjemno bogat opis in hkrati privlačna esejistična razlaga recepcije filma pri nas, se pravi v času, ko je bilo slovensko ozemlje del Avstro-ogrske monarhije. Potem pa tudi zato, ker Travnove študije niso samo poučno komparativno čtivo o nekim preteklem času, ampak zametki socialno-kulturne zgodovine slovenske kinematografije. Torej nacionalne kinematografije, ki pa ji je v Avstro-ogrskem obdobju umanjkal temeljni konstitutivni element - lastna filmska proizvodnja.
Seveda, če namenoma spregledamo filmski prispevek pionirja slovenskega filma dr. Karola Grossmanna (detajlno je predstavljen v monografiji Karol Grossmann, zbirka Slovenski film, Slovenski gledališki in filmski muzej, Ljubljana, 1985). Vendar je Grossmannovo pionirsko delo že v znamenju tradicionalnega slovenskega zamudništva, saj uporabja ""lumierovski"" vzorec oziroma sloni na ""rudimentarnih"" oblikah t. i. sistema 'monstrativnih atrakcij"", in to v času, natančneje leta 1905 ko se je v svetovnem filmu izrisovala platforma t. i. ""narativne integracije"".
Če slovenski film do razpada Avstroogrske monarhije skoraj ni poznal izvirne filmske ustvarjalnosti, pa je bila slovensKa kinematografi ja, še posebej v pogledu reproduktivnega segmenta, v sozvočju z evropskim dogajanjem.
Slovenci naj bi v času pred 1. svetovno vojno videli skoraj vse, kar je pomembnega nastalo v svetovni filmski proizvodnji. Prav ta vidik je še posebej navdušil Janka Travna, toda ""arheološko"" obdobje slovenske kinematografi je ni zaostajalo tudi na ravni fotografskih in drugih tehničnih iznajdb, ter nenazadnje, v procesu formiranja stalnih Kinematografov.
Travnove študije pa ponatiskujemo tudi zato, da bi morda v bodoče zgodovina slovenske kinematografije našla svoje ustrezno mesto v okviru globalnejslh socialno-kulturnih zgodovin slovenskega naroda. Kajti od preloma stoletja do časa televizije in elektronskih medijev je prav film tako v estetskem, sociološkem kot v ideološkem pogledu dokaj ""radikalno"" zaznamoval kulturna in posredno tudi socialno-ekonomska dogajanja. Film je bil sicer najprej zabava za ""sužnje"", potem (in to pravzaprav pogojno) kulturnI fenomen in šele dokaj pozno prepoznan kot oblika umetniške prakse ...
Ključne besede:film, filmska umetnost, kinematografi, kino, razvoj kinematografije, Slovenija, umetnostna produkcijaMnenja (Število komentarjev: 0) Napišite mnenje
Prijavite se in vpišite svoj komentar.
Izdelek še nima mnenj. Napišite prvo mnenje.
Oglejte si tudi:Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Knjige o filmu
FILMOGRAFIJA SLOVENSKIH CELOVEČERNIH FILMOV 1994-2003 Lilijana Nedić, Alenka Korpes, Denis Valič, Zdenko Vrdlovec
Filmografija slovenskih celovečernih filmov, 1994-2003, je nadaljevanje izdaje iz leta 1994 in obsega obdobje desetih let Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Knjige o filmu
Film je prostor, kjer glasba, naj je bila napisana posebej za določen film, ali pa prevzeta iz že obstoječega vira, postane nekaj drugega in ima svojo vlogo v celoti Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Igralci
Ita Rina - Prva slovenska filmska zvezda Lilijana Nedić, Blažena Urgošikova, Ita Rina, Aleksandar Saša Erdeljanović
Konec dvajsetih let smo dobili svojo prvo filmsko zvezdo Ido Kravanjo - Ito Rino, pogosto imenovano tudi "prva slovenska filmska igralka". Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Igralci
"Če bi moral delati sprejemni izpit na igralski akademiji, ga verjetno ne bi opravil zadovoljivo. Takrat in tudi pozneje sem imel namreč velikansko tremo ..."
Duša Počkaj je bila vsestranska igralka, obdarjena z izjemno žensko privlačnostjo in očarljivostjo, ženska svobodomiselnega duha in z neizmerno osebno energijo Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Igralci
Lilijana Nedić, Zdenko Vrdlovec (ur.), Metka Bučar
Metka Bučar je bila na filmski sceni prisotna petindvajset let. Nastopila je v več kot 30 slovenskih in tujih filmih. Bila je ena najboljših slovenskih komičark in epizodistk, brez nje bi bil slovenski film gotovo siromašnejši. Knjige » Umetnost v sliki in besedi » Filmska umetnost » Igralci
Štefka Drolc je v slovenski film prinesla preprosto naravnost, domačnost, čudovito milino, v katero se je filmska kamera vselej zlahka zaljubila |